سارکوسیستیس ، انگل عضلات

0 1,991

سارکوسیستیس چیست؟

سارکوسیستیس ( Sarcocystis ) نیز یک جنس دیگر از انگل های تک سلولی است که دو گونه ی مهم در پزشکی دارد ؛ بووی هومینیس و سوئی هومینیس . بووی هومینیس از طریق گوشت گاو منتقل میشود و سوئی هومینیس از طریق گوشت خوک. میزبان اصلی هردو گونه انسان است.
تکثیر جنسی(اسپوروگونی) در بدن انسان و در روده انجام میشود و  تکثیر غیرجنسی (شیزوگونی) در اندوتلیال عروق خونی کبد گاو و خوک انجام میشود.
کیست سارکوسیستیس بزرگترین کیست در اپیکمپلکساهاست به طوری که با چشم میتوانیم آن را ببینیم. ۱-۵ سانتیمتر اندازه دارد و شبیه دانه ی برنج است .در عضلات و دیافراگم حیوان دیده میشوند.

سیکل زندگی

ما گوشت نپخته گاو یا خوک را میخوریم. داخل کیست های نسجی معمولا برادی زوئیت ها هستند. برادی زوئیت ها در روده ی ما باز میشوند وبه پرز های روده ما حمله میکنند . برادی زوئیت ها به روش اسپوروگونی میکروگامت و ماکروگامت را در روده میسازند. میگرو گامت و ماکروگامت باهم ترکیب میشنوند وزیگوت را میسازند.
زیگوت به اووسیست رسیده تبدیل میشود. اووسیست سارکوسیستیس نیز دی اسپوریک تترازوئیک میباشد.

اوویسیست سارکوسیستس نیازی به اسپورولاسیون ندارد و بلافاصله عفونت زاست. یعنی حتی در مدفوع بیمار انقدر رسیده شده ان که اووسیست ها پاره شده اند و اسپوروبلاست در مدفوع بیمار داریم.
یک گونه داریم به نام سارکوسیتیس لیندمانی که میزبان نهایی آن میمون است و انسان میزبان واسط آن است. که نادر است. سارکوسیستیس دو میزبانه ی اجباری است یعنی سیکل زندگی اش برای کامل شدن حتما نیاز به دو میزبان خاص دارد: انسان و گاو یا انسان و خوک .

سارکوسیستیس در انسان چه علائمی را ایجاد میکند؟

  • ۳- ۶ ساعت پس از خوردن گوشت حاوی کیست فرد دچار دل درد، تهوع،اسهال، میوزیت  وحتی تنگی نفس وعلائم آسم میشود (بخاطر حساسیت به ترشحات کیست).
  • یکی از کوتاه ترین دوره کمون ها را دارد (۳-۶ساعت) (یعنی مدت زمانی که طول میکشد تا فرد بعد از مواجهه با انگل علائم را بروز دهد)
  • دوره ی ظهور ۱۴-۱۸ رو است (دوره ظهور از زمان خوردن کیست تا دفع اووسیست رسیده را می گویند)

سارکوسیستیس چگونه تشخیص داده میشود؟

تشخیص شبیه ایزوسپورا است، روش شیتر و رتگ آمیزی اسیدفست . اینجا بیشتر اسپوروسیست ها را میبینیم.

درمان

درمان موفقیت آمیز نیست. پیشگیری بوسیله ی پختن یا فریز کردن گوشت موثرتر است.

5/5 - (2 امتیاز)
مطالب مشابه
نظر یا سوالی ندارید؟!

ایمیل شما منتشر نمیشود.

تلفن همراه *