تفاوت ها و شباهت های آنفلوانزا و کرونا

0 94

تفاوت آنفلوانزا و کرونا در اپیدمی اخیر کرونا موضوع مهمی است که برای افتراق این دو بیماری از هم باید هرکسی بداند. در ادامه این مطلب به تفاوت این دو بیماری به طور مختصر میپردازیم

بخشی از آنچه باعث می شود کرونا ویروس (COVID-19) مورد توجه قرار گیرد این است که چگونه علائم اولیه میتواند نهفته و بدون سر و صدا باشد. درست مانند آنفولانزا ، COVID-19 معمولاً با تب ، خستگی و سرفه شروع می شود

با این حال ، بسیاری از فاکتور ها – از ایجاد بیماری تا بروز عوارض – این دو بیماری تنفسی را از هم جدا می کنند.

تفاوت آنفلوانزا و بیماری کرونا در منشا و علت ایجاد کننده

علل آنفلوانزا

انواع آنفولانزا ناشی از سویه های مختلف ویروس آنفلوانزا است، که شایع ترین نوع آن آنفلوانزا A است. صدها گونه و سویه وجود دارد که اغلب حاصل جهش هستند. به عنوان مثال ، آنفلوانزا A در دو زیر گروه و سویه های زیادی وجود دارند. H1N1 سویه ای است که باعث ایجاد آنفولانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ شد. علاوه بر آن ، آنفولانزای B ، C و D نیز وجود دارند.

علت کووید ۱۹

از طرف دیگر ، COVID-19 توسط ویروسی به نام SARS-CoV-2.2 ایجاد می شود. این ویروسی از یک خانواده بزرگتر از کوروناویروس ها است که ویروس های خفیف تر آنها می توانند باعث سرماخوردگی شوند (اگرچه در بیشتر موارد سرماخوردگی ناشی از رینوویروس ها هستند) و احتمالاً شدیدتر شدن آنها باعث ایجاد MERS و SARS خواهند شد. کرونا ویروس ۱۹ سویه جدید تری از این خانواده است که همین خانواده پیشتر در ۲۰۱۲ اپیدمی مرس را ایجاد کرده بود.

تفاوت آنفلوآنزا و کرونا در علائم بیماری

علائم آنفلوانزا

آنفلوانزای فصلی ناگهانی ظاهر می شود. دوره کمون آن( دوره کمون یعنی دوره زمانی بین آلودگی ویروس و نشان دادن علائم )۱ تا ۴ روز است. و به طور معمول باعث علائم مختلفی می شود ازجمله:

  • تب یا لرز (همه افراد مبتلا به آنفولانزا این مسئله را تجربه نمی کنند)
  • سرفه کردن
  • گلو درد
  • آبریزش یا آبریزش بینی
  • عضلات یا درد بدن
  • سردرد
  • خستگی
  • استفراغ و اسهال (بیشتر در کودکان نسبت به بزرگسالان)

علائم كروناویروس (COVID-19)

علائم COVID-19 ممکن است یک تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن اولیه در معرض ویروس ظاهر شود. علائم کرونا معمولاً شامل موارد زیر است:

  • تب
  • سرفه خشک
  • خستگی
  • تنگی نفس

برخی از بیماران علائم دیگری را تجربه می کنند:

  • گلو درد
  • آبریزش یا آبریزش بینی
  • درد بدن
  • اسهال

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، هردو معتقدند که مشکل در تنفس، علامتی است که توجه پزشکی را جلب می کند ، صرف نظر از اینکه علت آنفولانزا ، کوروناویروس یا چیز دیگری باشد.

تفاوت آنفلوانزا و کرونا در عوارض

کاملا واضح است که آنفولانزا و COVID-19 با هم همپوشانی دارند. اما عوارض این دو بیماری میتواند تفکیک کننده این دو باشد.

در یک جلسه مطبوعاتی در ۳ مارس ، مدیرکل WHO ، دکتر Tedros Adhanom Gbrebreesus گفت که در سطح کلی ، COVID-19 باعث بیماری شدیدتری نسبت به آنفولانزای فصلی می شود. چرا؟ بسیاری از مردم در سراسر جهان ایمنی نسبت به سویه های آنفولانزای فصلی را ایجاد کرده اند. اما از آنجا که COVID-19 کاملاً جدید است ، هیچ کس ایمنی ندارد. در نتیجه ، احتمال عفونت بیشتر است و برخی از این عفونت ها منجر به بیماری شدید تر می شوند.

عوارض آنفولانزا

  • عوارض خفیف تر مثل عفونت سینوس و عفونت گوش
  • عوارض جدی مثل  ذات الریه، التهاب قلب (میوکاردیت)، التهاب مغزی (آنسفالیت)، التهاب بافت عضلانی (رابومدیولیز)، نارسایی چند اندام، سپسیس و وخیم تر شدن بیماری های مزمن

عوارض کروناویروس (COVID-19)

  • ذات الریه
  • سندرم حاد تنفسی شدید
  • نارسایی کلیه

جدی ترین عارضه آنفلوانزا و COVID-19 مرگ است

میزان مرگ و میر جهانی آنفولانزا ۱٪  و نرخ مرگ و میر جهانی COVID-19 در حدود ۳.۴ درصد است

با این که WHO آمار های فوق را گزارش کرده است ، تخمین میزان مرگ و میر جهانی یا ملی COVID-19 دشوار است. زیرا بسیاری از افراد دارای عفونت خفیف هستند و از نظر ویروس آزمایش نمی شوند.

توجه داشته باشید که میزان مرگ و میر آنفولانزا در ایالات متحده کمتر از ۰.۱ ٪ است که بسیار پایین تر از نرخ جهانی است. از ۳۵ میلیون آمریکایی که در سال گذشته آنفولانزا گرفتند ، حدود ۳۴۰۰۰ نفر فوت کردند.

به طور مقایسه ای ، از ۳۳۰۰۰ آمریکایی که مبتلا به COVID-19 گزارش شده ، ۴۰۰ نفر از ۲۳ مارس درگذشت. این تقریباً ۱.۲٪ است ، که باز هم پایین تر از میزان مرگ و میر جهانی COVID-19 است.

اگرچه با گزارش شدن موارد جدید ، میزان مرگ و میر به طور مداوم در حال تغییر است، COVID-19 باعث مرگ و میر با سرعتی بالاتر از آنفولانزا  در سطح جهان است حتی در کشور های پیشرفته. که البته این میزان در بعضی کشور ها کم تر و دربعضی بیشتر است که به امکانات درمانی و وجود شاخص های بهداشتی متفاوت در کشور های مختلف وابسته است.

تفاوت کرونا و آنفلوانزا

تفاوت آنفلوانزا و کرونا در راه های انتقال

هر دو آنفولانزا و COVID-19 می توانند توسط قطرات تنفسی از یک فرد آلوده گسترش یابد. WHO میگوید فرد مبتلا به CoViD-19 به طور میانگین ۲ تا ۲.۵ نفر را مبتلا می‌کند اما آنفلوآنزا به طور متوسط ۱.۳ نفر را آلوده میکند این یعنی قدر آلوده کنندگی کرونا بیشتر است اما با این حال ، WHO می گوید آنفولانزا سریعتر از COVID-19 گسترش می یابد ، زیرا دوره کمون کوتاه تر و زمان کوتاه تر بین کیس ها دارد.

تفاوت آنفلوانزا و کرونا در درمان

تفاوت عمده آنفولانزا و COVID-19 در این است که آنفلوآنزا را میتوان هم درمان کرد و هم پیشگیری ولی covid-19 درمان ندارد و پیشگیری از آن آن توسط قرنطینه و ایزولاسیون انجام میشود که البته این کار را نمیتوان برای همیشه انجام داد.

علائم خفیف هر دو بیماری با داروهای بدون نسخه‌ی کاهش دهنده تب و داروهای سرفه قابل درمان است.

پیشگیری و درمان آنفولانزا و کرونا

غربالگری سالانه آنفلوانزا توسط CDC برای همه افراد بالای ۶ ماه توصیه می شود. اگرچه اثربخشی آنها در هر سال متفاوت است(به دلیل ایجاد سویه های مختلف و جدید) ، مطالعات اخیر نشان می دهد که واکسن ها خطر ابتلا به آنفولانزا را ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهند . حتی اگر بعد از واکسیناسیون به آنفولانزا مبتلا شوید ، شدت علائم کمتر میشود و واکسن باعث ایجاد ایمنی نسبی شده است و از شما در برابر عوارض  احتمالی محافظت می کند.

داروهای ضد ویروسی در دسترس هستند و می توانند در صورت مصرف بعد از ۴۸ ساعت از شروع علائم، مدت زمان علائم آنفولانزا را کوتاه کند. همچنین می‌تواند در کسی که با فرد مبتلا به آنفولانزا در تماس بوده اثر پیشگیری کننده داشته باشد.

FDA  داروهای ضد ویروسی زیر را برای آنفولانزا تأیید کرده است:

  • (Tamiflu (oseltamivir phosphate
  • (Relenza (zanamivir
  • (Rapivab (peramivir
  • (Xofluza (baloxavir marboxil

در حال حاضر واکسن های پیشگیرانه ، داروهای ضد ویروسی یا سایر روش های درمان COVID-19 وجود ندارد ، اما آزمایش های بالینی مختلفی در سراسر جهان در حال انجام است.

یک مطالعه جدید اروپایی که به عنوان یک پیش اثبات در ژورنال بین المللی بیماری های عفونی منتشر شده است ، حاکی از آن است که داروهای موجود می توانند COVID-19 را درمان کنند. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ، نویسندگان به ۱۲۰ ماده ضد ویروسی با طیف گسترده ای پرداختند که ۳۱ درمان بالقوه را در نظر گرفتند. هم اکنون در اقصی نقات جهان تحقیقات گسترده ای بر روی این موضوع در حال انجام است.

در حالی که نبود درمان برای کرونا به نظر ترسناک است ، حدود ۸۰ ٪ از افرادی که به کرونا مبتلا میشوند بدون نیاز به درمان خاص ، از کروناویروس بهبود می یابند.

آنچه خواندیم تنها گزیده ای از تفاوت آنفلوانزا و کرونا یود. کروناویروس یک مسئله جدید است و هنوز اطلاعات موجود در مورد آن در حال بروز رسانی است.

منبع

4.7/5 - (4 امتیاز)
مطالب مشابه
نظر یا سوالی ندارید؟!

ایمیل شما منتشر نمیشود.

تلفن همراه *